fredag 26 december 2014

promenad genom stan

Jag gick en sväng med Harry i vagnen på eftermiddagen. Han pratar och pratar och pratar. Hål var det mest frekventa ämnet. Han såg hål i skogen, hål i isen, hål i diket.

Hålet i skogen var en öppning med en stig. Jag gick in en bit på stigen och det var nästan komiskt att höra honom när han sa nej, nej, nej. Han var rädd för älgar. Vi fick fortsätta på vägen istället.

I ån hittade vi först en ensam and som han ville bjuda på mat. Jag fick uppdraget att ropa åt den att följa med oss hem. Den kom dock inte...

Sedan hittade vi 72 änder till (ja jag räknade dem) En lång stund studerade vi dem. H beklagade sig, det var ju tråkigt att de inte pratade med oss. Jag uppmanades att se om de svarade om jag ropade hejdå till dem. Det gjorde de inte. De sjuttiotvå fick ingen inbjudan att följa med hem. Tur.

Annars har dagen mest varit gnällig. Gnäll om allt hela tiden. Stora som små. Imorgon satsar vi på lite mer utomhusvistelse och hoppas att frisk luft muntrar upp vintertrötta själar.

Inga kommentarer: