fredag 7 januari 2011

tryggt

Svensk sjukvård är kanon. Billigt eller rent av gratis. Som gravid får man gå på regelbundna kontroller, man träffar en barnmorska som man får "byta ut" om man inte känner förtroende för den. Gulligull.

Synd bara att det inte funkar! I graviditetsvecka åtta och tolv (hej nödvändigt!!!) träffade jag två olika barnmorskor (trevliga och hjälpsamma båda två) det samtalades runt graviditeten och att man inte bör knarka eller dricka sprit (va? vadå då?!). Blodprov och urinprov togs och svaren kom efter en vecka eller så.
Förra veckan i v 24 var det dags igen (hej täta besök! I v19 gjordes ett rutin ultraljud på Kga lasarett också...Blockcitat) lite vägning och mätning, lyssna på lilla hjärtats hjärta och prover.
Jag talade då om att jag undrade över järnvärdet samt att urinprovet inte var hundra ok. Provsvar? Nä vadå, en vecka och en dag och nu blir det helg så jag får vänta lite till, vad gör det? Lite bakterier i kisset, huvudvärk och näsblod är väl inte hela världen?
Jag hoppas verkligen att de skulle ha hört av sig om det hade visat sig vara något knas med proverna. Förmodligen är jag fullt frisk och det är därför jag inte hört något men visst hade det vara trevligare med ett telefonsamtal eller ett litet brev än denna ovisshet?!
Att själv ringa är ett alternativ men det känns liiite konstigt att ringa till en VC i Degerfors för att Blockcitatfråga om sina provsvar, jag tror att det är där min BM jobbar....
Att jag dessutom är pigg och smidig som en björnmamma är så här års gör ju allt sååå mycket lättare, hihi! Skönt att vara ledig och bara vara hemma och vara. N och jag har pysslat och läst och lekt.
Nu sitter hon i badbaljan och leker, själv längtar jag ihjäl mig efter smoothien som hon har lovat mig till mellis! (Jag vågar INTE fixa den utan henne!!!)

Inga kommentarer: