fredag 3 april 2009

Middagstips!

Mmm vilken god mat vi har ätit idag, tänk vad jag kan!! Inspirerad av Ikeas "orientaliska pilaff" ugnsstekte jag blandade grönsaker i olja och kryddor. Åh vad gott det var, stackars Micke lär få äta det snart igen! Familjen W/E (minus öroninflamationsdrabbade stora A) käkade med oss och jag tror att de gillade det. N mosade in och åt, som vanligt!
Lök, purjo, morötter, broccoli, paprika, avrunna krossadetomater,kikärtor, gröna bönor, zuccini, cashewnötter, aprikosbitar och russin använde jag idag. Grönsakerna blandades sedan med nykokt matvete och serverades med stekt fläskfilé och yoghurtsås med vitlök (samt bearnaisesås såklart!).
Efterrätt: glass, grädde, chokladsås och fruktsallad med bland annat melon och ananas. Jag försöker låta bli att fika men det smakade så bra att det blev mååånga portioner... Får ta i lite extra med veden imorgon!
För att fortsätta detta "matinlägg" så kan jag tillägga att jag har "frukostbullar" på jäsning i kylen. Imorgon bitti ska de köras i ugnen i 10 minuter sen är det klart! Supersmidigt, rörde ihop degen nyss och bakade ut till 12 bullar som nu ska stå över natten. Mjöl, jäst, kalltvatten, salt, olja och lite socker, lätt som en plätt, hoppas att det blir gott också!
När jag lagar mat står lilla hungriga tjejen brevid och smakar på allt, zuccini, lök, bönor... Jag smakar också gärna men väljer oftast det smarrigaste, typ banan, melon...
bild lånad från Ikea utan tillstånd... Jag gör ju lite reklam, det kan väl inte skada?! Prova den här rätten nästa gång ni äter där, ni kommer inte att bli besvikna!

1 kommentar:

Sju Hjärtan sa...

oj vad gott det lät, måste absolut testas nästa gång vi äter på Ikea. Hoppas allt är bra med er i denna underbara vår sol.